Badania świadomości marki – w jakim celu są przeprowadzane?
Badania świadomości marki mają na celu weryfikację znajomości marki wśród obecnych i przyszłych potencjalnych klientów. Takie badania wykonywane są przez firmy, które zajmują się marketingiem i układają plan strategii w kierunku konsumentów.
Priorytety
Badania świadomości marki są w stanie pomóc firmie w tym, aby ich produkt stał się bardziej przyswajalny dla konsumentów oraz pomoże stać się takim produktem, z którym konsument się identyfikuje, a na tym przecież polega cała istota sprzedaży – konsument musi chcieć mieć ten dany produkt, ponieważ pasuje do niego i jego potrzeb. Każda firma, która chce efektywnie i efektownie sprzedać swój produkt musi mieć przebadany rynek i iść w stronę potrzeb, które regulują rynek. Bez względu na to, jaki produkt planujemy wprowadzić na rynek, bądź wejść z nową firmą, musimy liczyć się z tym, że rynek zbytu jest brutalny i szybko sprowadza na ziemię. Nieważne jak dobry mamy produkt, czy pomysł na usługi – zawsze są dwa wyjścia: uda się albo nie, więc aby się udało, należy poprawnie przygotować się do startu a jak zacząć przygotowania? Od ustalenia priorytetów.
Jak budować świadomość marki wśród klientów?
Start z nowym biznesem wiąże się z wieloma czynnikami, które prześcigają się w sekcji: priorytet. Dlatego nigdy nie można uznać czegoś za mniej priorytetowe, tylko robić każdą rzecz krok po kroku. Skupiając się na tym, aby badania świadomości marki w przyszłości dały nowej firmie dobre wyniki, firma musi poruszać się na wielu płaszczyznach w zależności od grupy docelowej.
Pamiętajmy, dziś światem rządzi Internet i jeśli chce się dotrzeć do ludzi, trzeba być w social mediach i aktywnie w nich działać, ponieważ aktualnie tam najłatwiej i najszybciej można znaleźć nowych potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Przykładowo: tworzymy nową markę kosmetyczną o dowolnej nazwie, pierwszym krokiem będzie więc stworzenie logo, które będzie automatycznie kojarzyć się tylko i wyłącznie z twoją marką. Kojarzysz firmę z kosmetykami dla dzieci z niebieskim misiem? No właśnie, firma tak zbudowała swoją markę wizualnie, że na pstryknięcie palcami jesteśmy w stanie przedstawić elementy, które są kojarzone właśnie z tą marką. Także logo i elementy wizualne to podstawa! Jesteśmy wzrokowcami i kupujemy oczami, więc bodziec wzrokowy musi zostać zaspokojony.
Social media to drugi aspekt, który musi zostać poruszony. Instagram, Facebook, LinkedIn czy TikTok to popularne miejsca, gdzie poszukiwani są nowi klienci oraz miejsca, gdzie można się pokazać. Ludzie łykają piękne zdjęcia, ciekawe filmiki i hasła, które zapisują nam się w pamięci. Jednakże trzeba pamiętać o jednym – nie można budować marki tylko na jednym kanale, warto mieć zabezpieczenie w formie strony www, ponieważ nikt nie przewidzi, jak długo dane platformy będą na topie, a twoja strona www zawsze będzie kołem ratunkowym, na którym warto publikować jednocześnie.
Relacje z konsumentami to kolejny priorytet. Klienci lubią być wysłuchiwani, lubią, gdy wchodzi się z nimi w interakcję. Więc co w takiej sytuacji robimy? Wychodzimy do tych klientów, słuchamy, a nawet wykonujemy prośby, które mogą przynieść korzyść nam i klientom. Masz Instagram? Mnóstwo pytań? Oddeleguj osobę, która będzie pracować nad współpracą firma-klient, ponieważ o tym się mówi, a to znowu działa na rozszerzaniu świadomości na temat twojej marki.
Jak wygląda pomiar świadomości marki?
Badanie świadomości marki to złożony proces, którego wynik można rozłożyć na trzy czynniki, które określają jak faktycznie wygląda świadomość marki wśród potencjalnych i aktualnych klientów.
- Świadomość spontaniczna
- Świadomość wspomagania
- Świadomość TOM