W jakim celu przeprowadza się badania nowego produktu na rynku?
W jakim celu przeprowadza się badania nowego produktu na rynku?
Przed rozpoczęciem sprzedaży produktu, warto dobrze zbadać rynek. Celem jest bowiem m.in. określenie możliwego popytu, a także dopasowanie oferty do oczekiwań klientów. Dlaczego jeszcze przeprowadza się badania nowego produktu na rynku?
Praca na żywym organizmie
Błędem popełnianym przez wiele przedsiębiorstw jest wprowadzanie do sprzedaży artykułów, bez wcześniejszego dogłębnego zbadania potencjału rynku. Wówczas może okazać się, że produkt nie spełnia oczekiwań grupy docelowej lub ma pewne cechy sprawiające, że będzie miał mniejsze szanse odniesienia sukcesu. W takiej sytuacji firma musi przygotować się na niemalże pracę na żywym organizmie, co zwiększa ryzyko popełnienia błędów i tym samym strat finansowych.
Aby tego uniknąć, warto zrealizować badanie nowego produktu na rynku, co obecnie wcale nie wymaga dużego wysiłku. Przedsiębiorstwo może zlecić jego przeprowadzenie również firmie zewnętrznej takiej jak Biostat®. Jej eksperci przejmą na siebie realizację projektu, przy czym jeśli firmie zależy na dodatkowych oszczędnościach, badanie ankietowe można przeprowadzić także samodzielnie, w dedykowanym specjalnie do tego celu systemie.
Poznać klienta i dostosować ofertę
Konkurencja właściwie w każdym segmencie jest dziś duża i firmom naprawdę trudno się wyróżnić. Jakiekolwiek różnice są też szybko niwelowane i ciężko zbudować przewagę konkurencyjną. Właśnie dlatego jeszcze istotniejsze staje się wysłuchanie potencjalnych klientów i dogłębne poznanie ich potrzeb.
Można to zrobić właśnie za pomocą badania nowego produktu na rynku, które pozwala uzyskać takie informacje jak:
- jaka grupa jest najbardziej zainteresowana danym produktem,
- jaki tryb życia prowadzi grupa docelowa (pozwala to lepiej dopasować produkt do jej oczekiwań),
- jakie czynniki mają największe znaczenie przy wyborze konkretnych produktów, a które mają znaczenie drugoplanowe,
- jaki wpływ na popularność oferty może mieć cena.
Jak wykorzystać rezultaty badania nowego produktu na rynku?
Badanie nowego produktu na rynku powinno być oczywiście przeprowadzane w celu uzyskania użytecznych informacji, przy czym wiele przedsiębiorstw ignoruje niektóre wyniki i wyciąga z nich tylko pobieżne wnioski. Jest to jednak strata potencjału, bowiem na podstawie uzyskanych odpowiedzi można stworzyć zdecydowanie lepszą ofertę, która lepiej wpisze się w potrzeby grupy docelowej. Jak więc upewnić się, że przeprowadzone badanie nie pójdzie na marne?
Trzeba przede wszystkim dokładnie przeanalizować wyniki, a jeśli produkt w sposób znaczący – pod różnymi względami – odbiega od potrzeb klientów, wówczas trzeba zastanowić się, w jaki sposób można to zmienić. Często wystarczy też zmiana komunikatów marketingowych, by artykuł był pozycjonowany w nieco inny sposób.
Przeprowadzenie badania nowego produktu na rynku to szereg praktycznych korzyści, dlatego też firmy powinny bezwzględnie wykonać ten etap. Jeśli są Państwo zainteresowani realizacją takiego przedsięwzięcia, zapraszamy do kontaktu z Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat®.